Do tej pory praca zdalna istniała jako dodatek do pracy biurowej. Nierzadko była pewną formą benefitu dla pracownika. Teraz przez nadal trwający stan pandemii wielu z nas odesłano na tzw. home office. Lecz nie każdy potrafi poradzić sobie z tym trybem pracy. Clue stanowi właściwa organizacja. Jak zatem zaplanować sobie pracę w warunkach domowych?
W związku z obecnym stanem epidemiologicznym, mnóstwo przedsiębiorstw zdecydowało się przenieść na tryb home office. Dla części pracowników, którzy nie mieli uprzednio doświadczenia z takim systemem pracy, skuteczna organizacja czasu może wydawać się nie lada problemem, bo wymusza dostosowanie się do kilku nowych reguł.
Jak wykorzystać zalety oraz złagodzić niewygodę związane z home office?
Na wstępie trzeba zorganizować sobie komfortowe miejsce do pracy. W pożądanych warunkach jest to pokój specjalnie dla niej przeznaczony. Jednak nie w każdym mieszkaniu jest to wykonalne. Niekiedy mamy jedynie minimum miejsca na ustawienie stolika albo biurka i to też się sprawdzi. Istotne jest jednak to, żeby strefa pracy była oddzielona od strefy osobistej. Koniecznie trzeba także zwrócić uwagę na oświetlenie, by było jak najbardziej naturalne.
Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeśli nie posiadasz na wyposażeniu mieszkania odpowiedniego biurka czy krzesła to radzimy zdecydować się na jego kupno z drugiej ręki bądź przejrzeć lokalne propozycje sprzedaży na portalach społecznościowych.
Szczegółowe rozplanowanie trybu pracy
W trakcie pracy poza biurem kluczowa jest dyscyplina i zaangażowanie w wykonywaniu obowiązków. Powinniśmy zachowywać się tak, jak w trakcie pracy w biurze. W przypadku, gdy nasze godziny pracy są elastyczne, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najbardziej optymalnie. Warto mieć na uwadze, żeby w czasie pracy nie planować domowych obowiązków. Efektywną metodą na skupienie się na pracy jest wyłączenie powiadomień z mediów społecznościowych i zastosowanie metody Pomodoro, która polega 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową interwałem pomiędzy kolejnymi czynnościami.
Domowy dress code
Cały dzień przesiedziany w szlafroku pomimo, że brzmi fajnie, może mieć złe oddziaływanie na nasze zaangażowanie. Casualowy strój może być tak komfortowy, że będzie powodować stan odprężenia. By do tego nie dopuścić warto zadbać o swoją prezencję, szczególnie jeśli w godzinach pracy odbywają się konsultacje na videochacie. Będziesz się czuć wtedy pewniej.
Kontakt z kolegami z pracy
W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają interakcje biurowe jak codzienne rozmowa przy kawie, wspólny dojazd czy wyjście na obiad. Do podtrzymania dobrych stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać darmowych komunikatorów typu Slack. W razie konieczności porozmawiania jednocześnie z szerszą grupą pracowników, wygodniejsze będzie zebranie online przez Zoom, Skype czy Google Meet. Jeżeli odczuwamy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z kolegami z pracy również tematów prywatnych. W pracy z domu niezwykle ważne jest znalezienie komfortu psychicznego, szczególnie kiedy z rzadka spotykamy ze znajomymi.