Aby odbiorca wyszukał twoją działalność powinieneś nie tylko złożyć stronę firmową, ale również postarać się o jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Do tego istotna jest treść strony i to czy regularnie pojawiają się na niej nowe profesjonalne i przydatne dla odbiorcy informacje. Ale nie wolno także zignorować tzw. link buildingu, a więc pozyskiwania linków zewnętrznych wiodących do strony. Jedną ze strategii link buildingowych jest wykorzystywanie PBN – prywatnej sieci blogów.
Private blog network – proste zdobywanie dużej liczby zróżnicowanych linków przychodzacych
PBNy są prywatne, bo są budowane a potem kierowane przez jeden podmiot (przeważnie przez firmę SEO lub sporą agencję marketingową), który kontroluje jakość pojawiających się tam treści. Prywatne sieci portali są z reguły stosowane jako część wieloskładnikowej strategii reklamowej, co jest bardzo ważne, bo najlepsze rezultaty ich użycia widać w odniesieniu do stron, które są starannie zoptymalizowane pod kątem treści oraz technicznym. Prywatne sieci portali nie tylko umożliwiają utworzenie pokaźnej ilości linków przychodzących do strony, ale też na ich zróżnicowanie, co jest pozytywnie postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek. Za wadę PBNów można uznać to, że ich utworzenie to spory koszt, a później trzeba przeznaczać niemało godzin na utrzymanie ich na stosownym poziomie.
Jak korzystać z PBN? Polecamy wizytówki NAP oraz artykuły z canonicalem
PBNy idealnie zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, bowiem można na nich publikować tematyczne artykuły będące wizytówką NAP. Co to jest NAP? To właściwie każda publikacja w sieci, gdzie widoczne są kluczowe informacje telekontaktowe firmy – jej adres stacjonarny, e-mail czy telefon i nazwa. Na przykład NAP-em jest wizytówka GMF, ale jest nim również wpis w internetowym katalogu firm, strona na portalu społecznościowym czy artykuł, w którym podano firmowe informacje teleadresowe.
Inny skuteczny sposób na skorzystanie z możliwości PBNów to publikacje z linkiem kanonicznym. To powtórna publikacja ciekawych artykułów z dodaniem linku do oryginalnej treści oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W tym przypadku roboty wyszukiwarek zazwyczaj oceniają wyżej przydatność pierwotnego artykułu, ponieważ odnajdywanie odnośniki do niego na rozmaitych witrynach w sieci traktują jako znak, iż pod danym adresem kanonicznym opublikowane zostały warte przeczytania, użyteczne teksy. Publikacje z canonicalem najlepiej sprawdzają się przy treściach z branż YMYL (Your Money Your Life), gdzie istotne jest osiągnięcie wysokiego autorytetu, innymi słowy tych związanych przede wszystkim z doradztwem prawnym, bieżącymi wydarzeniami medycyną czy inwestycjami.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO